This shows you the differences between two versions of the page.
— | project:201007_stormvloedkering_hollandse_ijssel [2020/12/01 11:06] (current) – created - external edit 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | ====== Stormvloedkering Hollandse IJssel ====== | ||
+ | Luchtfoto' | ||
+ | |||
+ | Bekijk ook de foto's van de [[201105_hartelkering|Hartelkering]] en de [[201002_maeslantkering_hoek_van_holland|Maeslantkering]] die samen de Europoortkering vormen, het meest recente onderdeel van de Deltawerken. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | De Stormvloedkering staat in de Hollandse IJssel vlakbij Rotterdam en Krimpen aan den IJssel. Deze stormvloedkering heeft twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, | ||
+ | |||
+ | In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 6 mei 1958 werd de eerste schuif voor het eerst neergelaten als proef. Later dat jaar, op 22 oktober werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. | ||
+ | |||
+ | Bijzonderheden: | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | {{url> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Beelden van 28 augustus 2010 ===== | ||
+ | |||
+ | Deze foto's zijn speciaal omdat de kering gesloten is. Dit gebeurt maar enkele keren per jaar. Tussen 27 en 28 augustus was de kering gesloten op verzoek van het Hoogheemraadschap Rijnland. Dit keer niet vanwege het gevaar van een te hoge waterstand, maar om het overvloedige regenwater makkelijker kwijt te raken. De gele boeien op de derde foto sluiten het scheepsverkeer af. | ||
+ | |||
+ | {{gallery> | ||
+ | |||
+ | ===== Beelden van Juni 2010 ===== | ||
+ | |||
+ | {{gallery> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Terug naar het [[: | ||