This shows you the differences between two versions of the page.
— | project:nieuwe_botlekbrug [2024/04/04 06:45] (current) – created - external edit 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | ====== A-Lanes A15: Bouw van de nieuwe Botlekbrug ====== | ||
+ | |||
+ | Luchtfoto' | ||
+ | |||
+ | Het bouwen van een nieuwe Botlekbrug maak deel uit van het veel grotere //Project Verbreding A15 (ook wel A-Lanes A15)//, de belangrijkste verkeersader in het Rotterdamse haven- en industriegebied. Het consortium dat het project uitvoert, bestaat uit Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton. | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | De Botlekbrug is onderdeel van een druk knooppunt van spoor-, weg- en vaarverkeer. De huidige Botlekbrug is een knelpunt voor vrachtverkeer en scheepvaartverkeer, | ||
+ | |||
+ | De nieuwe Botlekbrug wordt aanzienlijk groter dan de huidige. De brug wordt breder, zodat het scheepvaartverkeer van beide kanten tegelijk onder de brug door kan varen. Bovendien wordt hij hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. De nieuwe Botlekbrug wordt zelfs de hoogste hefbrug van Europa. Net als in de huidige situatie zal het vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen over de nieuwe brug rijden, en niet door de Botlektunnel. Dit heeft te maken met de veiligheid van het overige verkeer. | ||
+ | |||
+ | De werkzaamheden aan de brug zijn eind 2011 gestart. In het voorjaar van 2014 worden de beide hefdelen gemonteerd. Het werk duurt tot begin 2015. | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | ===== Kaart ===== | ||
+ | {{url> | ||
+ | |||
+ | ====== Foto's van 12 en 13 september ====== | ||
+ | Aanvoer en plaatsing eerste brugdeel. | ||
+ | |||
+ | {{gallery> | ||
+ | |||
+ | ====== Foto's van 30 mei 2014 ====== | ||
+ | Er wordt hard gewerkt aan de contragewichten, | ||
+ | |||
+ | {{gallery> | ||
+ | |||
+ | **Terug naar het [[: | ||
+ | |||